Een printscreen van een bijles jaarrekeninglezen beroepsopleiding advocaten

Voor het weekend dat de horeca sloot werd het ons al duidelijk dat de normale manier van lesgeven niet meer houdbaar was. RIVM richtlijnen of niet. Je merkte gewoon dat mensen het niet prettig vonden om te reizen of sowieso bij andere mensen in een relatief kleine ruimte te zitten.

In dat weekend hebben we onze manier van werken omgegooid. En met omgooien bedoel ik niet alleen een webcam en microfoon kopen. Dat gaat veel verder.

De randvoorwaarden voor het online lesgeven zijn uiteraard een goede internetverbinding, een goede camera en vooral een goede microfoon. Maar dan ben je er nog niet. Je zal natuurlijk ook gebruiksvriendelijke software moeten hebben. De grootste aanpassing is echter een andere manier van lesgeven.

Normaal gesproken vinden onze lessen plaats in Amsterdam. Voor een vak als jaarrekeninglezen geven wij relatief veel priv├ę les en voor een vak als Major Burgerlijk Recht veel in groepsverband. In kleine groepjes wel te verstaan. Niet een minimum aantal deelnemers maar met een maximum aantal deelnemers van zes. Waarom? Om te waarborgen dat iedereen wordt meegenomen, iedereen aan zijn defici├źnties kan werken maar vooral ook om het interactief te laten zijn. In de live variant betekent dat bijvoorbeeld voor jaarrekeninglezen een vijftal bijeenkomsten met maximaal vijf, hooguit zes personen.

Online doen wij het anders. We werken daar liever met meer bijeenkomsten en met groepjes van maximaal vier personen. De reden daarvoor is ook makkelijk aan te geven. De concentratieboog achter de PC vlakt gewoon sneller af. Vier uur lesgeven achter de PC is accepteren dat de stagiaires minder meekrijgen. Dat doen we dus niet. Online zijn onze lessen korter. We spreiden de lessen. Verder kiezen we heel nadrukkelijk voor minder personen.

Inmiddels zijn wij er aardig aan gewend. Het vergt even een andere manier van werken en vooral een beetje discipline. Door elkaar heen praten bijvoorbeeld gaat hem niet worden. Dan versta je dus exact helemaal niemand. Ook geef je als docent bijvoorbeeld aan, wie het woord krijgt. Het oude handopsteken is weer in ere hersteld.

Voor de aankomende toetsen gaan we vooral groepjes bij elkaar brengen. Voor de meeste stagiaires geldt, dat zij vooral in het weekend in staat zijn om ongestoord achter de laptop te zitten. Prima, gaan wij regelen dus. Voor anderen komt in de vroege ochtend door de weeks beter uit of juist in de avonduren. Ook helemaal prima!

Waar wij rekening mee proberen te houden is de volstrekt onmogelijke situatie waar sommige mensen in zitten. Of om een stagiaire te citeren. Ik ben op dit moment onderwijsassistent, oppas, advocaat en probeer de beroepsopleiding te volgen. Juist voor die mensen zijn wij maximaal flexibel en is er altijd wel wat af te spreken.

We hebben nog een aantal mogelijkheden voor de lessen Minor Burgerlijk Recht, Jaarrekeninglezen en de Major Burgerlijk Recht.

En natuurlijk passen wij onze agenda aan als de planning van het CPO-Dialogue bekend is.

Bekijk onze agenda of neem contact met ons op en we spreken jouw situatie door. Voor elke situatie is een oplossing mogelijk!